علائم اختلالات عاطفی کدامند؟

بررسی اجمالی اختلالات عاطفی

اختلال عاطفی فصلی (ناراحتی) نوعی افسردگی است که مربوط به تغییر در فصول است ناراحتی هر سال تقریباً در همان زمان شروع می شود و پایان می یابد. اگر مانند اکثر افراد مبتلا به غم هستید، علائم شما از پاییز شروع می شود و تا ماه های زمستان ادامه دارد و انرژی شما را کم می کند و احساس بدخلقی ایجاد می کند. کمتر اوقات، غم باعث افسردگی در بهار یا اوایل تابستان می شود.

درمان غم ممکن است شامل نور درمانی (فتوتراپی)، داروها و روان درمانی باشد. این احساس سالانه را به سادگی از مورد "حالت‌های زمستانی"پاک نکنید که باید خودتان آن را حل کنید. برای ثابت نگه داشتن روحیه و انگیزه خود در طول سال گام بردارید.

علائم اختلالات عاطفی فصلی چیست؟

در بیشتر موارد، علائم اختلال عاطفی فصلی در اواخر پاییز یا اوایل زمستان ظاهر می شود و در روزهای آفتابی بهار و تابستان از بین می رود. معمولا افراد با الگوهای مختلف علائمی دارند که از بهار یا تابستان شروع می شود. در هر صورت، علائم ممکن است خفیف شروع شده و با پیشرفت فصل شدیدتر شوند. علائم و نشانه های غم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل خواب (بی خوابی)

• اشتهای ضعیف

• تحریک یا اضطراب

• تغییرات فصلی در اختلال دو قطبی در برخی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، بهار و تابستان می تواند علائم شیدایی یا نوع شدیدتری از شیدایی (هیپومانیا) را به وجود آورد و پاییز و زمستان می تواند دوره افسردگی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن روزهایی که احساس ضعف می کنید طبیعی است. اما اگر روزانه یکبار احساس ناراحتی می کنید و نمی توانید انگیزه‌ای برای انجام فعالیت هایی که به طور معمول از آن‌ها لذت می برید دریافت کنید، به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه اگر الگوی خواب و اشتهای شما را تغییر دهد، برای راحتی یا آرامش به الکل روی می آورید، یا احساس ناامیدی می کنید یا به خودکشی فکر می کنید بسیار مهم است.

علت بروز اختلالات عاطفی فصلی چیست؟

علت خاص اختلال عاطفی فصلی ناشناخته مانده است. برخی از عواملی که ممکن است وارد عمل شوند عبارتند از:

• ساعت بیولوژیکی شما (ریتم شبانه روزی). کاهش سطح نور خورشید در پاییز و زمستان ممکن است باعث آن باشد. این کاهش نور خورشید ممکن است ساعت داخلی بدن شما را مختل کرده و منجر به احساس افسردگی شود.

• سطح سروتونین. افت سروتونین ، ماده شیمیایی مغز (انتقال دهنده عصبی) که بر خلق و خوی تأثیر می گذارد ، ممکن است در SAD نقش داشته باشد. کاهش نور خورشید می تواند باعث افت سروتونین شود که ممکن است باعث افسردگی شود.

• سطح ملاتونین. تغییر فصل می تواند تعادل سطح ملاتونین بدن را که در الگوهای خواب و خلق و خو نقش دارد ، مختل کند.

در چه کسانی اختلالات عاطفی رخ می‌دهد؟

اختلال عاطفی فصلی در زنان بیشتر از مردان تشخیص داده می شود. و غم در سنین جوانی بیشتر از بزرگسالی رخ می دهد. عواملی که ممکن است خطر ابتلا به اختلال عاطفی فصلی را افزایش دهند عبارتند از:

سابقه خانوادگی، مبتلایان به غم احتمال دارد که دارای خویشاوندی با غم یا نوع دیگری از افسردگی باشند. داشتن افسردگی اساسی یا اختلال دو قطبی، در صورت داشتن یکی از این موارد،ممکن است به صورت فصلی بدتر شود.

دور از استوا زندگی کردن. به نظر می رسد غم بیشتر در میان افرادی که در شمال یا جنوب خط استوا زندگی می کنند شیوع بیشتری دارد. این ممکن است به دلیل کاهش نور خورشید در زمستان و روزهای طولانی تر در ماه های تابستان باشد.

عوارض آن چیست؟

علائم و نشانه های اختلال عاطفی فصلی را جدی بگیرید. مانند سایر انواع افسردگی، غم نیز در صورت عدم درمان می تواند بدتر شود و منجر به مشکل شود. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کناره گیری اجتماعی

• مشکلات مدرسه یا کار

• سوء مصرف مواد

• سایر اختلالات بهداشت روان مانند اضطراب یا اختلالات خوردن افکار یا رفتار خودکشی درمان می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند، به ویژه اگر ناراحتی قبل از بدتر شدن علائم تشخیص داده و درمان شود.

حرف آخر

گاهی با یک ارزیابی دقیق، تشخیص اختلال عاطفی فصلی برای پزشک یا متخصص بهداشت روان دشوار است زیرا انواع دیگر افسردگی یا سایر شرایط بهداشت روان می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. این مراحل می تواند به شما در مدیریت اختلال عاطفی فصلی کمک کند:

• به برنامه درمانی خود پایبند باشید. برنامه درمانی خود را دنبال کنید و در مواقع برنامه ریزی شده در قرارهای درمانی شرکت کنید.

• مراقب خودت باش. به اندازه کافی بخوابید تا احساس آرامش کنید، اما مراقب باشید زیاد استراحت نکنید، زیرا علائم ناراحتی اغلب افراد را به خواب زمستانی سوق می دهد. در یک برنامه ورزشی شرکت کنید یا به شکل دیگری از فعالیت بدنی منظم بپردازید. برای وعده های غذایی و میان وعده ها گزینه های سالم انتخاب کنید. برای تسکین به سراغ الکل یا داروهای تفریحی نروید.

• مدیریت استرس را تمرین کنید. برای کنترل بهتر استرس خود تکنیک هایی را بیاموزید. استرس کنترل نشده می تواند منجر به افسردگی، پرخوری یا سایر افکار و رفتارهای ناسالم شود.

• اجتماعی شدن. وقتی احساس ضعف می کنید، اجتماعی بودن سخت است. سعی کنید با افرادی که از بودن در کنار آن‌ها لذت می برید ارتباط برقرار کنید. آن‌ها می توانند پشتیبانی، شانه ای برای گریه کردن یا خنده های مشترک را به شما ارائه دهند تا کمی تقویت کنید.

• سفر کنید در صورت امکان تعطیلات زمستانی را در مکان‌های گرم و آفتابی در صورت داشتن ناراحتی زمستانی و یا در صورت داشتن غم در تابستان به مکان های خنک تری اختصاص دهید.