ADHD چیست؟

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ADHD همچنین بسیاری از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم ADHD عبارتند از: بی توجهی (ناتوانی در حفظ تمرکز)، بیش فعالی (حرکت بیش از حد که متناسب با محیط نیست) و تکانش‌گری (اعمال عجولانه که در لحظه بدون فکر رخ می‌دهند). تخمین زده می‌شود که 8.4٪ از کودکان و 2.5٪ از بزرگسالان ADHD دارند. 2/1 ADHD اغلب برای اولین بار در کودکان در سن مدرسه زمانی شناسایی می‌شود که منجر به اختلال در کلاس درس یا مشکلات در انجام تکالیف مدرسه شود و در بین پسران شایع‌تر از دختران است.

علائم و تشخیص ADHD

بسیاری از علائمADHD، مانند سطح فعالیت بالا، مشکل در بی حرکت ماندن برای مدت طولانی و محدودیت توجه، به طور کلی در کودکان خردسال رایج‌تر است. تفاوت در کودکان مبتلا به ADHD این است که بیش فعالی و بی‌توجهی آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از حد انتظار برای سن آن‌ها است و باعث ناراحتی و یا مشکلات عملکردی در خانه، مدرسه یا با دوستان می‌شود. ADHD به عنوان یکی از سه نوع تشخیص داده می‌شود: نوع بی توجه، نوع بیش فعال/تکانشی یا نوع ترکیبی. تشخیص بر اساس علائمی است که در شش ماه گذشته رخ داده است.

نوع بی توجه - شش (یا پنج مورد برای افراد بالای 17 سال) از علائم زیر اغلب رخ می دهد:

• به جزئیات توجه نمی کند یا در کارهای مدرسه یا شغلی اشتباه می‌کند.

• در تمرکز روی کارها یا فعالیت‌ها، مانند سخنرانی، مکالمه یا مطالعه طولانی مشکل دارد.

• به نظر می رسد وقتی با او صحبت می‌شود گوش نمی‌دهد (یعنی به نظر می‌رسد جای دیگری است).

• دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کند و تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا وظایف شغلی را کامل نمی‌کند (ممکن است کارها را شروع کند اما به سرعت تمرکز خود را از دست می‌دهد).

• در سازماندهی کارها مشکل دارد (مثلاً زمان را به خوبی مدیریت نمی‌کند؛ کار نامرتب دارد؛ ضرب الاجل را از دست می‌دهد).

• از کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارند، مانند تهیه گزارش‌ها و تکمیل فرم‌ها، اجتناب می‌کند یا دوست ندارد.

• اغلب چیزهایی را که برای کارها یا زندگی روزمره لازم است مانند اوراق مدرسه، کتاب، کلید، کیف پول، تلفن همراه و عینک از دست می‌دهد.

• به راحتی حواسش پرت می‌شود.

• کارهای روزانه مانند انجام کارهای خانه و انجام امور را فراموش می‌کند. نوجوانان و بزرگسالان مسن‌تر ممکن است فراموش کنند که به تماس‌های تلفنی پاسخ دهند، صورتحساب‌ها را پرداخت کنند و قرار ملاقات بگذارند.

adhd در کودکان

نوع بیش فعال / تکانشی - شش (یا پنج مورد برای افراد بالای 17 سال) از علائم زیر اغلب رخ می دهد:

• بی‌قراری می‌کند یا با دست یا پا ضربه می‌زند، یا روی صندلی تکان می‌خورد.

• قادر به نشستن (در کلاس درس، محل کار) نیست.

• در اطراف می‌دود یا از جایی که نامناسب است بالا می‌رود.

• قادر به بازی یا انجام فعالیت‌های اوقات فراغت به آرامی نیست.

• همیشه "در حال حرکت"، گویی توسط یک موتور هدایت می‌شود.

• زیاد حرف میزند

• قبل از اینکه سؤالی تمام شود، پاسخی را به زبان می‌آورد (مثلاً ممکن است جملات افراد را تمام کند، منتظر صحبت کردن در مکالمات نیستید).

• به سختی منتظر نوبت خود است، مثلاً در هنگام انتظار در صف.

• حرف دیگران را قطع می‌کند یا به آن‌ها نفوذ می‌کند (مثلاً مکالمات، بازی‌ها یا فعالیت‌ها را قطع می‌کند یا بدون اجازه از چیزهای دیگران استفاده می‌کند).

نوجوانان و بزرگسالان مسن‌تر ممکن است کارهایی را که دیگران انجام می‌دهند به عهده بگیرند.

هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تشخیص ADHD وجود ندارد. تشخیص شامل جمع آوری اطلاعات از والدین، معلمان و دیگران، پر کردن چک لیست‌ها و انجام یک ارزیابی پزشکی (شامل غربالگری بینایی و شنوایی) برای رد سایر مشکلات پزشکی است. علائم ناشی از سرکشی یا دشمنی یا ناتوانی در درک یک کار یا دستورالعمل نیست.

علل ایجاد ADHD

دانشمندان هنوز دلایل خاص ADHD را شناسایی نکرده‌اند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ژنتیک به ADHD کمک می‌کند. به عنوان مثال، از هر چهار کودک مبتلا به ADHD، سه نفر یکی از بستگان مبتلا به این اختلال را دارند. سایر عواملی که ممکن است در ایجاد ADHD نقش داشته باشند عبارتند از: تولد نارس، آسیب مغزی و سیگار کشیدن مادر، مصرف الکل یا استرس شدید در دوران بارداری.

رفتار درمانی و کمک به درمان ADHD

رفتار درمانی و دارو می‌تواند علائم ADHD را بهبود بخشد. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبی از رفتار درمانی و دارو برای اکثر افراد، به‌ویژه افرادی که دارای ADHD متوسط تا شدید هستند، بهترین کار را دارد. رفتار درمانی بر مدیریت علائم ADHD تمرکز دارد. برای کودکان، درمان معمولاً شامل آموزش والدین و معلمان است که چگونه برای رفتارهای مطلوب و پیامدهای رفتارهای منفی بازخورد مثبت ارائه کنند. اگرچه رفتار درمانی نیاز به هماهنگی دقیق دارد، اما می‌تواند به کودکان کمک کند تا نحوه کنترل رفتار خود و انتخاب خوب را بیاموزند. بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است از روان درمانی و استراتژی‌های رفتاری که ساختار و سازمان را بهبود می‌بخشد، بهره‌مند شوند.

رفتار درمانی

دارو

دو نوع اصلی دارو برای ADHD وجود دارد: محرک و غیر محرک. داروهای محرک درمان‌های بسیار موثری هستند که برای چندین دهه به طور ایمن استفاده می‌شوند. آن‌ها شامل متیل فنیدات و آمفتامین‌ها هستند. مانند تمام داروها، کودکانی که این داروها را مصرف می‌کنند باید به دقت توسط والدین و پزشکان تحت نظر باشند. دو داروی غیر محرک، اتوموکستین و گوانفاسین نیز در درمان علائم ADHD موثر هستند. این داروها برای کسانی که به خوبی به محرک‌ها پاسخ نمی‌دهند یا اگر یک داروی غیرمحرک ترجیح داده می‌شود، جایگزین خوبی هستند. برخی از کودکان تسکین چشمگیر علائم را با دارو تجربه می‌کنند و این تسکین با درمان مداوم ادامه می‌یابد. سایر کودکان ممکن است تنها تسکین نسبی را تجربه کنند یا به نظر برسد که دارو از کار افتاده است. تغییر در دارو یا تنظیم دوز ممکن است پاسخ را بهبود بخشد. سایر کودکان و خانواده‌ها ممکن است از درمان اضافی مخصوص رفتارهای مشکل دار بهره‌مند شوند. سازمان ملی کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (CHADD) اشاره می‌کند که بسیاری از بزرگسالان گزارش می‌دهند که دارو به آن‌ها کمک می‌کند کنترل و سازماندهی بیشتری در زندگی خود داشته باشند.

فرزندپروری

با وجود اختلال ADHD کودکانی که ADHD دارند از ساختار، روال‌ها و انتظارات روشن سود می‌برند. موارد زیر ممکن است مفید باشد:

1. برنامه‌های مشخصی تهیه کنید.

2. روال‌ها را حفظ کنید.

3. مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها درک شده اند - از کلمات ساده استفاده کنید و نشان دهید.

4. هنگام صحبت با کودک، روی او تمرکز کنید. از انجام چند کار خودداری کنید.

5. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است نیاز به نظارت بیشتری نسبت به همسالان خود داشته باشند.

6. ارتباط خود را با معلم کودک حفظ کنید.

7. الگوی رفتاری آرامی داشته باشید.

8. بر تلاش تمرکز کنید و به رفتار خوب پاداش دهید.

ADHD و کودک در سن مدرسه

معلمان و کارکنان مدرسه می‌توانند اطلاعاتی را برای کمک به ارزیابی رفتار و مشکلات یادگیری به والدین و پزشکان ارائه دهند و می‌توانند در آموزش رفتاری کمک کنند. با این حال، کارکنان مدرسه نمی‌توانند ADHD را تشخیص دهند، در مورد درمان تصمیم بگیرند یا از دانش آموز بخواهند برای حضور در مدرسه دارو مصرف کند. فقط والدین و سرپرستان می‌توانند این تصمیمات را با پزشک کودک بگیرند. دانش آموزانی که ADHD یادگیری آن‌ها را مختل می‌کند ممکن است واجد شرایط آموزش ویژه بر اساس قانون آموزش افراد دارای معلولیت یا تحت قانون توانبخشی قرار بگیرند. کودکان مبتلا به ADHD می‌توانند از آموزش مهارت‌های مطالعه بهره مند شوند. در این آموزش ها تغییرات در چیدمان کلاس درس، تکنیک‌های تدریس جایگزین و برنامه درسی اصلاح شده است.

ADHD در بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD متوجه این اختلال نیستند. یک ارزیابی جامع معمولاً شامل مرور علائم گذشته و فعلی، معاینه پزشکی، تاریخچه و استفاده از مقیاس‌ها یا چک لیست‌های رتبه‌بندی بزرگسالان است. بزرگسالان مبتلا به ADHD با دارو، روان درمانی یا ترکیبی درمان می‌شوند. استراتژی‌های مدیریت رفتار، مانند راه‌هایی برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی و افزایش ساختار و سازماندهی و مشارکت اعضای نزدیک خانواده نیز می‌تواند مفید باشد.