اختلال شخصیت مرزی (BPD) چیست؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک وضعیت روانی جدی است که با خلق و خو، احساسات، روابط و رفتار ناپایدار مشخص می شود. این یکی از چندین اختلال شخصیتی است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) به رسمیت شناخته شده است. اختلالات شخصیتی شرایط روانی هستند که در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شوند، سالها ادامه می یابند و در صورت عدم درمان می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند. خوشبختانه، درمان های مناسب برای BPD می تواند به طور قابل توجهی کمک کند.

مقاله پیشنهادی: همه چیز درباره اختلالات روانی

علائم اختلال شخصیت مرزی

BPD اغلب می تواند در توانایی شما برای لذت بردن از زندگی یا دستیابی به رضایت در روابط، کار یا مدرسه اختلال ایجاد کند. این با مشکلات خاص و قابل توجهی در روابط بین فردی، تصویر از خود، احساسات، رفتارها و تفکر همراه است. از جمله:

رفتارها

BPD با تمایل به انجام رفتارهای خطرناک و تکانشی همراه است، مانند رفتن به بازارهای تفریحی، نوشیدن بیش از حد الکل یا سوء مصرف مواد مخدر، انجام رابطه جنسی نامحسوس یا پرخطر، یا پرخوری. همچنین، افراد مبتلا به BPD بیشتر مستعد رفتارهای خودآزاری مانند قطع یا سوزاندن و اقدام به خودکشی هستند.

احساسات

بی ثباتی عاطفی یکی از ویژگی های کلیدی BPD است. افراد احساس می کنند در حال حرکت با یک رولر هوایی با تغییرات سریع خلقی هستند (یعنی از حالت خوب به حالت ناخوشایند یا کم آبی در عرض چند دقیقه). تغییرات خلقی می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و اغلب شدید است. خشم، اضطراب و خلأ بیش از حد معمول است.

روابط

افراد مبتلا به BPD تمایل دارند روابط شدیدی با عزیزان خود داشته باشند که با درگیری ها، مشاجرات و جدایی های مکرر مشخص می شود. با ترس شدید از رها شدن توسط عزیزان و تلاش برای اجتناب از ترک واقعی یا خیالی همراه است. این امر معمولاً منجر به مشکل در اعتماد به دیگران می شود و روابط را تحت فشار قرار می دهد.

تصور از خود

افراد مبتلا به BPD در ارتباط با اثبات حس خود دچار مشکل هستند. آنها فراز و نشیب های زیادی در احساس خود نسبت به خود گزارش می دهند. ممکن است در یک لحظه آنها احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند، اما ممکن است لحظه ای دیگر احساس کنند که بد هستند.

تغییرات مرتبط با استرس در تفکر

در شرایط استرس، افراد مبتلا به BPD ممکن است دچار تغییراتی در تفکر شوند، از جمله افکار پارانوئید (به عنوان مثال، افکاری که دیگران سعی می کنند به آنها آسیب برسانند)، یا تفکیک (احساس فاصله، بی حسی یا مثل اینکه واقعاً در بدن خود نیستند). همه افراد مبتلا به BPD هر علامتی را تجربه نمی کنند. برخی از افراد ممکن است چند مورد داشته باشند، در حالی که برخی دیگر بیشتر این علائم را تجربه می کنند.

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

BPD با ارزیابی علائم یک فرد و بررسی سابقه پزشکی او تشخیص داده می شود. پزشک همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد تا بیماری‌های پزشکی که ممکن است در ایجاد علائم موثر باشند را رد کند. برای تشخیصBPD ، فرد باید پنج یا بیشتر از علائم زیر را در زمینه های مختلف تجربه کند:

• تلاش برای جلوگیری از ترک کردن

• بی ثباتی عاطفی

• احساس پوچی

• اختلالات هویتی

• رفتارهای تکانشی

• عصبانیت نامناسب و شدید

• روابط بین فردی ناپایدار

• رفتارهای خودکشی یا خودآزاری

• علائم پارانوئید گذرا یا تجزیه ای گذرا

پزشک یا درمانگر شرایط سلامت روانی را که می تواند باعث علائم مشابه شود نیز رد می کند. این شامل اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت هیستریونی و اختلال شخصیت خودشیفته است.

علل پیدایش اختلال

مانند بسیاری از اختلالات روانی، علت دقیق BPD مشخص نیست. با این حال، تحقیقی وجود دارد که نشان می دهد ترکیبی از طبیعت (زیست شناسی یا ژنتیک) و پرورش (محیط) در آن موثر است. عوامل موثر بر افزایش خطر عبارتند از:

ساختار مغز

شواهدی از تفاوت در ساختار و عملکرد مغز در افراد مبتلا به BPD ، به ویژه در قسمتهایی از مغز که بر کنترل ضربه و تنظیم احساسات تأثیر می گذارد، وجود دارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این تفاوتها ناشی از BPD است یا بخشی از علت است.

سابقه خانوادگی

داشتن والدین یا خواهر و برادر مبتلا به BPD نیز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

تجربیات منفی

بسیاری از افرادی که مبتلا به BPD تشخیص داده می شوند در دوران کودکی دچار سوء استفاده، ضربه یا بی توجهی شده اند یا در سن پایین از مراقبین خود جدا شده اند. با این حال، همه افراد مبتلا به BPD یکی از این تجربیات دوران کودکی را نداشتند و برعکس، بسیاری از افرادی که آن را تجربه کرده اند دچار BPD نمی شوند.

اختلالات روانشناختی

رفتار با افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی هستند

از آنجا که BPD با رفتارهای خطرناک ، خودآزاری و خودکشی همراه است، درمان نیز می تواند به مهار این رفتارها کمک کند. شخصی را بیابید که متخصص BPD باشد، زیرا شما به درمان هایی نیاز دارید که به طور خاص برای BPD در نظر گرفته شده است. اگر از درمان مناسب استفاده نمی کنید، ممکن است موثر نباشد. ترتیب معمول گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

روان درمانی

این درمان استاندارد BPD است. نمونه هایی از روان درمانی که برای BPD در نظر گرفته شده است شامل رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و درمان مبتنی بر ذهنیت (MBT) است . ممکن است شامل خانواده، دوستان یا مراقبین شما باشد.

داروها

متخصص سلامت روان شما همچنین ممکن است داروهایی را برای کمک به درمان برخی علائم مانند افسردگی یا نوسانات خلقی توصیه کند.

سایر درمان‌ها

بستری شدن یا درمان‌های شدیدتر ممکن است در مواقع بحرانی ضروری باشد. علائم BPD می تواند زمینه های مختلفی از جمله کار، مدرسه، روابط، وضعیت روحی و سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار دهد، به همین دلیل است که درمان بسیار مهم است. علیرغم موانعی که BPD می تواند ایجاد کند، بسیاری از افراد مبتلا به BPD وقتی به برنامه درمانی خود پایبند باشند، زندگی عادی و رضایت بخشی را تجربه می کنند.

حرف آخر

اگر BPD دارید ، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید که به بهبود توانایی شما در عملکرد و مقابله کمک می کند. اقداماتی که می تواند کیفیت زندگی شما را ارتقا دهد شامل موارد زیر است:

به دنبال درمان مناسب باشید : اگر فکر می کنید که شما یا یکی از عزیزان خود ممکن است BPD داشته باشید، ضروری است که از یک متخصص بهداشت روانی مجاز، مانند یک مشاور بهداشت روانی، مددکار اجتماعی، روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

به برنامه درمانی خود پایبند باشید : تحقیقات نشان داده است که با درمان خوب و مداوم، علائم BPD به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برخی از افرادی که زمانی مبتلا به BPD تشخیص داده شده بودند، دیگر معیارهای این اختلال را با درمان و زمان برآورده نمی کنند. در حالی که دلایل روشن نیست، علائم BPD در سنین میانسالی کاهش می یابد و بسیاری از افراد در حدود 40 سالگی شروع به بهبود می کنند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم می کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره حضوری و تلفنی کلینیک مشاوره و روانشناسی مستانه بهره مند شوید.